Om os

Hillerød Dagbehandlingsskole er Hillerød Kommunes skole for børn og unge med sociale, psykiske og familiemæssige vanskeligheder. Skolen rummer et kombineret behandlings-, familie- og skoleforløb for børn og unge mellem 6 og 16 år, der giver mulighed for en tilbagevenden til et mere almindeligt skole- eller uddannelsesforløb.

Eleverne visiteres til skolen og samtidig involveres hele familien aktivt i forløbet.

Vi leder efter løsningerne sammen

Nye elever på Hillerød Dagbehandlingsskole bærer ofte på en tung rygsæk fra en lang rejse fyldt med udfordringer og dårlige oplevelser, både psykisk, socialt og familiemæssigt. Den bagage vil vi gerne løfte af de ømme skuldre, for vi fokuserer i stedet på de muligheder og det potentiale, som vi ved, at hver eneste barn og ung har.

Det gør vi ved at tage udgangspunkt i det enkelte barn og ung. Vi møder dem der, hvor de er, i deres liv lige nu og giver nysgerrigt plads til de reaktioner, der hos os ikke skaber problemer, men som gør os klogere på, hvordan vi sammen kan skabe nye handlemønstre.

Det kan vi, fordi medarbejderne på Hillerød Dagbehandlingsskole har en stor faglig viden, et stort engagement og mange års erfaring med at arbejde med børn og unge, der har udfordringer i livet.

Hos os går skolegangen og behandlingsarbejdet hånd i hånd, og vi er meget optaget af, hvordan vi som medarbejdere kan være så flytbare og fleksible som muligt, så vi kan skabe en god hverdag, gode fællesskaber og god læring for hver enkelt elev.

Vi ved, hvordan vi skaber trygge rammer på skolen, og vi er gode til at bygge små enheder, som barnet og den unge lettere kan overskue. Samtidig gør vi meget for, at Hillerød Dagbehandlingsskole på alle de andre måder skal ligne en normal folkeskole. Vores hverdag er derfor bygget op omkring et almindeligt skoleskema og derudover tager vi på lejrskole og ture, har fælles traditioner og holder forældremøder.

Det gør vi, fordi vi tror på, at eleven her kan skabe en helt ny selvfortælling, der giver mod på at fortsætte i en almindelig skole og få kammerater, fritidsinteresser og drømme for fremtiden.

Det er ikke kun barnet og den unge, der begynder på Dagbehandlingsskolen. Vi fokuserer på et tæt samarbejde med hele familien, for nøglen til en god hverdag ligger ikke kun i skolen, men også i hjemmet.

Velkommen til Hillerød Dagbehandlingsskole
Frants Kuhlman Christensen