Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Autismeafdeling - udskoling

Autismevenlig pædagogik og undervisning

Afdelingen er et højt specialiseret skoletilbud til børn/unge i udskolingen med autismespektrumforstyrrelser. Unge med disse udfordringer har et udpræget behov for struktur og genkendelighed, som vi tager højde for i vores hverdag. 

Grupperummet er indrettet sådan, at hver elev får sin egen plads med mulighed for afskærmning, ligesom det er muligt at aftale, at man har sin egne høretelefoner med, hvis man bedst kan lide at arbejde uden at blive forstyrret.

Undervisningen

Undervisningen er tilrettelagt særligt til børn/unge, der tidligere har haft - eller stadig har - skolevægringsproblematikker og/eller ekstremt kravafvisende adfærd. 

Den er meget individuelt struktureret, og vi tilpasser den hele tiden løbende, så den enkelte får det største, faglige udbytte på trods af de udfordringer, der måtte være.

Vi bruger elevernes særlige kompetencer og interesser i undervisningen, og forbereder vores elever på hvad hver enkelt dag rummer af aktiviteter og evt. ændringer. Da elever med autisme ofte har en god visuel forståelse, anvender vi visualisering af beskeder og strukturer,  hvis en elev findet det nyttigt. 

Samtidig pågår en behandlingsindsats, hvor vi møder eleven med anerkendelse og nysgerrighed, og vi hjælper dem med at blive bedre til at håndtere udfordringer; som for eksempel kompenserende strategier og relationsdannelse/venskaber.

Det gør vi på baggrund af den viden, vi har om barnets/den unges historie, samtidig med at vi forsøger at kortlægge elevens forskellige udviklingsniveauer samt de kognitive og følelsesmæssige ressourcer og vanskeligheder. Desuden kan der være sammenhænge mellem elevens forskellige verdener – f.eks. skolen og hjemmet – som vi udforsker.