HDS1

Indskoling og mellemtrin

Gruppe 1 er vores skoletilbud til børn på indskoling og mellemtrin. Her arbejder vi på at skabe trygge, tydelige og forudsigelige rammer for eleverne, så de bliver motiveret til at modtage læring.

Eleverne er meget forskellige steder i deres udvikling, og undervisning og behandling vil altid hænge sammen i en individuelt tilrettelagt indsats. Derfor er der stor forskel på, hvordan undervisningen foregår for det enkelte barn, men vi arbejder primært med fællesundervisning, hvor der bliver taget hensyn til den enkelte.

Vores normering er god, og der er altid flere lærere og pædagoger til stede i klasserummet, så der er plads og rum til at se og varetage den enkelte elevs behov.

Samtidig med vores arbejde med de skolefaglige fag, træner vi sociale færdigheder og personlige kompetencer ud fra en balance mellem den nødvendige struktur og fleksibilitet, der er nødvendig at have undervejs, når der er brug for det.

Vi stiller også krav til eleverne og viser dem, at vi tror på, at de kan, og vi arbejder på at give eleverne succesfulde oplevelser med det at lære.

Når eleverne reagerer

Vi har stor erfaring med at støtte børn og unge, der reagerer voldsomt på forandringer og udfordringer. Når det sker, bliver vi ikke forskrækkede. I stedet skifter vi position og undersøger nysgerrigt de relationer og sammenhænge, der skaber reaktionen på en måde, hvor vi fjerner skylden fra eleven.

Vi har både professionelt og menneskeligt en stor robusthed og et stort overskud til at håndtere elever, der reagerer voldsomt. Samtidig har vi en række faglige værktøjer, der kan støtte eleverne og hjælpe dem til selv at finde løsninger på konflikter og udfordringer.

Det betyder ikke, at alt er til diskussion, men vi kan godt stille krav til eleverne på en omsorgsfuld måde, og vi er tydelige på en måde, der skaber ro, når vi viser rammerne for hverdagen.

Samtidig hjælper vi eleven med at sætte ord på de følelser, der skaber reaktionen. Udsatte eller omsorgssvigtede børn og unge mangler ofte ord for tanker og følelser, fordi de ikke er blevet spejlet på en hensigtsmæssig måde fra deres tidlige år. I stedet mærker de kun frustration og måske angst, og det er med til at skabe en fysisk reaktion.

Vi bruger derfor spejling for at give ord og mening til tanker og følelser, og på den måde kan eleverne skabe en ny fortælling om sig selv for at ændre deres måde at være i verden på.