HDS3

Udskoling

Gruppe 3 er vores skoletilbud til børn og unge i udskolingen, hvor vi sideløbende med vores undervisning har et særligt fokus på livet efter 9. klasse.

Vi underviser med to-lærer-ordning i fuld fagrække, og hvert år afholder vi folkeskolens afgangsprøve for de elever, som det er relevant for.

Vi arbejder ud fra det mål, at barnet eller den unge på et tidspunkt vil blive klar til at vende tilbage til det almene skolesystem, påbegynde en ungdomsuddannelse, komme ud i arbejdsprøvning eller på anden måde føle sig klar til at komme videre.

Eleven er altid med i det samarbejde, vi har omkring udskrivningen, hvor forældre, medarbejdere og andre samarbejdspartnere i fællesskab skaber trygge rammer omkring forløbet. Vi inddrager også den skole eller uddannelsesinstitution, som eleven skal begynde på, for at skabe en god overgang og sørge for at den viden, vi har om eleven, bliver brugt til at skabe en god begyndelse på det nye sted.

På Hillerød Dagbehandlingsskole prøver vi at ligne en almindelig skole så meget som muligt, f.eks. ved at have skole-traditioner, lejrture, forældremøder og meget andet. Det gør vi blandt andet for at skabe en blødere overgang til det tidspunkt, hvor eleven skal videre til et almindeligt skole- og uddannelsesliv.

Undervisningen

Undervisningen er særlig tilrettelagt den enkelte elev, og vi arbejder med et såkaldt ugeskema, hvor eleven gennem medansvar og medindflydelse selv kan tilrettelægge sin skoleuge.

Gennem de visuelle støttesystemer, co-teaching-modellerne, formativ feedback, bevægelsespauser, samt motivation og medinddragelse af både elev og familien, skaber vi de bedste læringsforudsætninger.

Hver morgen afleverer eleverne mobiltelefonerne, og vores undervisning såvel som pauser foregår uden mobilen. Det er vores erfaring, at det skaber det bedste læringsmiljø uden for mange forstyrrelser.

Praktik

For nogen elever kan det (i stedet for undervisning i fuld fagrække) give mening at kombinere et nedsat skoleskema med et praktikforløb hos en lokal virksomhed.

Vi har stor erfaring med at kombinere og sammensætte disse skole-/praktikforløb, og det er en beslutning og vurdering, vi taler om med den enkelte familie og de relevante ressourcepersoner.